Πειραιάς, 18.01.2022
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Όπως κάθε χρόνο, η Ένωση Λιμένων Ελλάδος προχωρά στη δημοσιοποίηση των συγκεντρωτικών στοιχείων αφίξεων και επιβατών για την Ελληνική κρουαζιέρα. Στο πλαίσιο αυτό, και με βάση τα στοιχεία που έρχονται στο φως, το 2021 χαρακτηρίζεται ως έτος επανεκκίνησης και ανάκαμψης για τον κλάδο μετά την επί μήνες διακοπή και ουσιαστική συρρίκνωση δραστηριοτήτων το 2020, λόγω της πανδημίας.
Ειδικότερα το έτος 2021 ο συνολικός αριθμός αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια ανήλθε στις 1957 και ο αριθμός επιβατών στους 1.316.662. Η αύξηση στις αφίξεις σε σχέση με το 2020 ανέρχεται σε ποσοστό 732% και στους επιβάτες σε 1750%. Όμως με έτος αναφοράς το 2019, χρονιά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, η κίνηση στα κρουαζιερόπλοια κινήθηκε στο 49,2% ενώ στους επιβάτες στο 23,7%. Η σημαντική διαφορά μεταξύ αριθμού πλοίων και επιβατών οφείλεται, βέβαια, στα απαραίτητα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας σε παγκόσμιο, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο και την επιβολή περιορισμών στο ποσοστό πληρότητας των πλοίων.
Στον αριθμό κρουαζιερόπλοιων στις πρώτες θέσεις βρίσκονται ο Πειραιάς, η Μύκονος, η Κέρκυρα, η Ρόδος, η Σαντορίνη, το Κατάκολο και το Ηράκλειο. Στον αριθμό επιβατών προηγούνται η Κέρκυρα, ο Πειραιάς, η Μύκονος, η Ρόδος, το Κατάκολο, το Ηράκλειο και η Σαντορίνη.
Για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς τα στοιχεία αναφοράς αφορούν την περίοδο έως 30-9-2021. Εκτιμούμε ότι με την ενσωμάτωση των τελικών στοιχείων έτους για τον Πειραιά, ο συνολικός αριθμός επιβατών σε ολόκληρη τη χώρα θα ξεπεράσει τα 1.400.000 και ο αριθμός κρουαζιερόπλοιων τα 2000, δηλαδή ελαφρώς άνω του ορίου του 50% σε σχέση με την κίνηση του 2019.
Οι προοπτικές για το έτος 2022 είναι αισιόδοξες με βάση την αύξηση του αριθμού κρατήσεων που παρατηρείται, την δυνατότητα επέκτασης της τουριστικής περιόδου μέσω της επίτευξης και νέων συμφωνιών και της ενίσχυσης του homeporting στα ελληνικά λιμάνια με εταιρείες του κλάδου να κινούνται όλο και περισσότερο σε αυτή την κατεύθυνση, με προϋπόθεση, βέβαια, την γρήγορη και αποτελεσματική αντιμετώπιση της εξάπλωσης της μετάλλαξης Όμικρον και την περαιτέρω ανάσχεση της πανδημίας. Οι εταιρείες του κλάδου και οι λιμένες λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα με βάση τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα στη χώρα ώστε οι επιβάτες να απολαμβάνουν το μέγιστο δυνατό δείκτη ασφάλειας στην κρουαζιέρα, έναν κλάδο που πάντως επλήγη σημαντικά από την πανδημία.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι για πρώτη φορά στους πίνακες της ΕΛΙΜΕ, συμπεριλαμβάνονται στοιχεία για τους λιμένες των Σπετσών, της Ύδρας, της Φολέγανδρου, της Καλύμνου, της Πάργας, της Αστυπάλαιας, της Τήνου και της Σίφνου διασφαλίζοντας την ουσιαστική πληρότητα των παρεχομένων στοιχείων.
Η Ένωση Λιμένων Ελλάδος, ο Πρόεδρος της κ. Άγγελος Καρακώστας, τα Μέλη του Διοικητικού της Συμβουλίου και ο Εκτελεστικός της Διευθυντής κ. Δημήτρης Ιατρίδης ήθελαν να ευχαριστήσουν, πρώτον, όλα τα Μέλη της Ένωσης για την παροχή και επεξεργασία των στοιχείων, τα Λιμενικά Ταμεία, τα κατά τόπους Λιμεναρχεία και την ηγεσία και τα στελέχη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την άριστη συνεργασία.
14 Μαρτίου 2022. Η ΟΛΠ Α.Ε. ανακοινώνει τα οικονομικά αποτελέσματα για τη χρήση του έτους 2021, σύμφωνα με τα οποία σημειώνεται εκ νέου αύξηση του κύκλου εργασιών της, ο οποίος ανήλθε σε €154,2 εκατ. έναντι €132,9 εκατ. της χρήσης 2020, παρουσιάζοντας αύξηση ποσού €21,3 εκατ. ή ποσοστό 16%. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε €49,2 εκατ. έναντι €36,9 εκατ. της χρήσης 2020, παρουσιάζοντας αύξηση ποσού €12,3 εκατ. ή ποσοστό 33,3%. Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε €36,8 εκατ. σημειώνοντας αύξηση κατά 39,4% σε σχέση με τα €26,4 εκατ. της χρήσης του 2020. Τέλος, το προτεινόμενο μέρισμα ανά μετοχή ανήλθε σε €0,63 αυξημένο κατά 57,5% σε σχέση με το 2020 (€0,40).
Τα παραπάνω ποσά αποτελούν την υψηλότερη κερδοφορία στην ιστορία της ΟΛΠ Α.Ε.
Σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ο Προβλήτας I στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων παρουσίασε αύξηση 13,9% στην διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, το Car Terminal σημείωσε αύξηση 40,6% στη διακίνηση οχημάτων, ο τομέας της κρουαζιέρας πέτυχε σημαντική ανάκαμψη με συνολικό αριθμό 379 κρουαζιερόπλοια και ο αριθμός των δεξαμενιζόμενων πλοίων στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής παρουσίασε αύξηση 16,5%.
Ο Πρόεδρος του ΔΣ της ΟΛΠ Α.Ε. κ. Yu Zenggang, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2021 και δήλωσε: «Η συνεχής αύξηση του κύκλου των εργασιών του Οργανισμού παρά της δυσκολίες, με τις οποίες όλοι βρεθήκαμε αντιμέτωποι το προηγούμενο διάστημα, εξαιτίας της πανδημίας, αποδεικνύει πως η ΟΛΠ Α.Ε. είναι μια εταιρεία με ανθεκτικότητα και ισχυρές βάσεις που υπεύθυνα συνεχίζει να εφαρμόζει και να υλοποιεί τη στρατηγική της για το Λιμάνι του Πειραιά, το οποίο ήδη πια βρίσκεται στις πρώτες θέσεις ανάμεσα στα καλύτερα λιμάνια της Μεσογείου και της Ευρώπης. Η υλοποίηση του υποχρεωτικού επενδυτικού προγράμματος της ΟΛΠ Α.Ε. συνεχίζεται σταθερά και με απόλυτη συνέπεια, η οποία πέραν της ενδυνάμωσης της οικονομικής θέσης της Εταιρείας δημιουργεί πολλαπλά οφέλη για την τοπική και εθνική οικονομία. Με την ίδια αφοσίωση και αίσθημα ευθύνης θα συνεχίσουμε τη δυναμική πορεία βιώσιμης ανάπτυξης, παραμένοντας πιστοί στο όραμα ο Πειραιάς να είναι το μεγαλύτερο λιμάνι στην Ευρώπη και ένα από τα πιο σημαντικά λιμάνια στον κόσμο, σε όρους περιβάλλοντος, ψηφιοποίησης, κοινωνίας και διακυβέρνησης».
'Ένα ακόμη επικίνδυνο και επιβλαβές πλοίο απομακρύνθηκε οριστικά από τον ιστορικό Λιμένα του Φονιά στην Ελευσίνα, μετά από σχετικές ενέργειες του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.) ΑΕ.
Πρόκειται για το ξύλινο σκάφος αναψυχής “KARMA OF LONDON” (Νηολογίου LONDON/ 733241), το οποίο ελλιμενίστηκε στη θέση “Παλαιός Λιμένας” Ελευσίνας στις 22 Οκτωβρίου 2013 και ήταν εγκαταλελειμμένο από τον αλλοδαπό πλοιοκτήτη του από τον Αύγουστο του 2017.
Το σκάφος παρέμεινε για μεγάλο χρονικό διάστημα ασυντήρητο με αποτέλεσμα να υποστεί σημαντικές φθορές και τον Αύγουστο του 2021 να πάρει κλίση με κίνδυνο να βυθιστεί. Άμεσα διενεργήθηκε επιθεώρηση στο πλοίο κατά την οποία διαπιστώθηκε η κάκιστη κατάσταση της δομής του καθώς και ρήγματα στα ύφαλα και χαρακτηρίστηκε επικίνδυνο και επιβλαβές.
Προς αποφυγή βύθισης του σκάφους και μέχρι να ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες οριστικής απομάκρυνσής του, πραγματοποιήθηκαν με ταχύτατους ρυθμούς από τον Ο.Λ.Ε. ΑΕ, όλες οι απαραίτητες προεργασίες καθαρισμού και απαλλαγής των καταλοίπων από το εσωτερικό κύτος του πλοίου με την συνδρομή δύτη, έγιναν εργασίες απάντλησης υδάτων από το μηχανοστάσιο με φορητές αντλίες, αποκαταστάθηκαν προσωρινά τα ρήγματα και τοποθετήθηκε προληπτικά αντιρρυπαντικό φράγμα για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος από ρύπανση.
Το “KARMA OF LONDON” οδηγήθηκε ρυμουλκούμενο εκτός ζώνης δικαιοδοσίας Ο.Λ.Ε. ΑΕ, σε ιδιωτική ναυπηγική μονάδα, απελευθερώνοντας θέσεις ελλιμενισμού στον ιστορικό λιμένα της Ελευσίνας.
Είναι το 12ο επικίνδυνο-επιβλαβές πλοίο που απομακρύνει ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ από τον Απρίλιο του 2020 μέχρι σήμερα.
Στο Συνέδριο Blue Economy Forum που διοργάνωσε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Δημοσίου Δικαίου (EPLO) μίλησε στις 22 Φεβρουαρίου 2022, ο Εκτελεστικός Διευθυντής της ΕΛΙΜΕ κ. Δημήτρης Ιατρίδης. Στην τοποθέτησή του στη θεματική ενότητα 'Shipping and Ports: Sustainable Transport & Sustainable Management' αναφέρθηκε στην πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία και στη νέες τεχνολογίες στα λιμάνια. Υπογράμμισε ότι μία μεγάλη 'ψηφιακή επανάσταση' συντελείται στους λιμένες μαζί με την 'πράσινη επανάσταση'. Οι μεγάλες αλλαγές αφορούν, μεταξύ άλλων, την ενέργεια, το περιβάλλον και τις λιμενικές λειτουργίες. Με θετικές συνεπαγωγές για την ασφάλεια στους λιμένες, για την ικανότητα διαχείρισης κρίσεων και ανταπόκρισης σε διαφορετικά σενάρια και συνθήκες και για την αποτελεσματική πρόληψη της θαλάσσιας ρύπανσης.
Σημείο ελεύθερης ασύρματης πρόσβασης στο Ίντερνετ (Wi-Fi HotSpot) δημιούργησε ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.) ΑΕ σε χώρους αναψυχής και περιπάτου της Χερσαίας Ζώνης Λιμένος (ΧΖΛ) Ελευσίνας και συγκεκριμένα στη θέση “Νέα Μαρίνα”, όπου έχουν τοποθετηθεί δύο “έξυπνα” ηλιακά παγκάκια, τα οποία λειτουργούν πλέον ως ένας ολοκληρωμένος ψηφιακός σταθμός διευκολύνσεων προς τους χρήστες.
Η πρόσβαση στο διαδίκτυο προσφέρεται από τον Ο.Λ.Ε. ΑΕ δωρεάν σε όλους τους επισκέπτες και τους ελλιμενιζόμενους στη Νέα Μαρίνα και πραγματοποιείται με απλή επιλογή τοπικής σύνδεσης στο δίκτυο με την ονομασία Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας. Η υλοποίηση της σύνδεσης γίνεται μέσω οπτικής ίνας ταχύτητας 100 mbps αποκλειστικής χρήσεως για τον συγκεκριμένο σκοπό και αντίστοιχης υποδομής τοπικής μικροκυματικής ζεύξης.
Η ενεργοποίηση του σύγχρονου και ταχύτατου ασύρματου δίκτυο Wi-Fi αποτελεί συνέχεια του έργου της τοποθέτησης των δύο “έξυπνων” ηλιακών πάγκων στη Νέα Μαρίνα.
Τα “έξυπνα” παγκάκια διαθέτουν ενσωματωμένες κυψέλες που μετατρέπουν την ηλιακή ενέργεια σε ηλεκτρική και ενσωματωμένο Wi-Fi router. Έχουν 2 θύρες USB, όπου καθένας μπορεί να φορτίσει δωρεάν οποιαδήποτε ηλεκτρική συσκευή και 2 θύρες ασύρματης φόρτωσης, εφόσον τα κινητά διαθέτουν τεχνολογία επαγωγικής φόρτισης.
Το ανωτέρω έργο εντάσσεται στον γενικότερο σχεδιασμό ανάπλασης του παραλιακού μετώπου της πόλης, που πραγματοποιεί ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ ιδίαν δαπάνη σε σημεία αρμοδιότητάς του, με στόχο τον εκσυγχρονισμό της εικόνας του παραλιακού μετώπου της Ελευσίνας ενόψει της ανακήρυξης της πόλης ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το έτος 2023 καθώς και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης.
22 Φεβρουαρίου 2022. Άλλη μια σημαντική διάκριση για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, ο οποίος κατατάχθηκε δεύτερη εταιρεία με τις υψηλότερες επενδύσεις για το έτος 2021 στα φετινά Επιχειρηματικά Βραβεία ΧΡΗΜΑ.
Τα Επιχειρηματικά Βραβεία ΧΡΗΜΑ σε συνεργασία με την Ethos EVENTS και το οικονομικό και επιχειρηματικό portal banks.com.gr αναδεικνύουν τις επιχειρήσεις που στηρίζουν την ελληνική οικονομία και συμβάλλουν στην ανάπτυξη του χρηματιστηριακού θεσμού. Συγκεκριμένα, τα κριτήρια με βάση τα οποία αξιολογούνται οι επιχειρήσεις είναι η ανάπτυξή τους, οι επενδύσεις, ο διεθνοποιημένος προσανατολισμός τους, τα θετικά αποτελέσματα και η συμπεριφορά τους απέναντι στη χρηματιστηριακή αγορά και στο επενδυτικό κοινό.
Οι επενδύσεις του ΟΛΠ την προηγούμενη χρονιά ξεπέρασαν τα 35 εκατ. ευρώ, μέσω των οποίων υλοποιήθηκαν σημαντικά έργα υποδομών αναφορικά με την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του Λιμένος.
Ο Πρόεδρος του ΟΛΠ κ. Yu Zenggang, αναφορικά με το θέμα, εξέφρασε την ικανοποίησή του, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Πρόκειται για άλλη μια διάκριση του ΟΛΠ, η οποία μας κάνει περήφανους και μας γεμίζει με την απαραίτητη αισιοδοξία και δύναμη για να συνεχίσουμε την επιτυχημένη και δυναμική πορεία της αναβάθμισης και του εκσυγχρονισμού του Λιμένος Πειραιά.
Στις 18 Φεβρουαρίου 2022, πραγματοποιήθηκε η Γενική Συνέλευση της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος στα γραφεία του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς. Η ημερήσια διάταξη προέβλεπε την εκλογή νέου Διοικητικού Συμβουλίου για την διετία 2022-2024 και στη συνέχεια το νέο Συμβούλιο συγκροτήθηκε σε σώμα, ως ακολούθως:
Πρόεδρος: Άγγελος Καρακώστας, Αν. Δ/ντος Συμβούλου Ο.Λ. Πειραιώς Α.Ε.
Α΄ Αντιπρόεδρος: Αθανάσιος Λιάγκος, Εκτελ. Πρόεδρος Δ.Σ. Ο.Λ. Θεσσαλονίκης Α.Ε.
Β΄ Αντιπρόεδρος: Απόστολος Καμαρινάκης, Δ/νων Σύμβουλος Ο.Λ. Ελευσίνας Α.Ε.
Γεν. Γραμματέας: Παναγιώτης Τσώνης, Δ/νων Σύμβουλος Ο.Λ. Πατρών Α.Ε.
Οικ. Επόπτης: Γεώργιος Βακόνδιος, Δ/νων Σύμβουλος Ο.Λ. Λαυρίου Α.Ε.
Μέλη:
Σωκράτης Αναγνώστου, Δ/νων Σύμβουλος Ο.Λ. Βόλου Α.Ε.
Σπυρίδων Γεροντίτης, Πρόεδρος Δ.Σ. Ο.Λ. Νομού Ευβοίας Α.Ε.
Δέσποινα Γκικάκη, Δ/νουσα Σύμβουλος Ο.Λ. Ραφήνας Α.Ε.
Ρεγγίνα Δηλαβέρη, Πρόεδρος Δ.Σ. Ο.Λ. Ηγουμενίτσας Α.Ε.
Σπυρίδων Ζερβόπουλος, Δ/νων Σύμβουλος Ο.Λ. Κέρκυρας Α.Ε.
Άννα Θυσιάδου, Δ/νουσα Σύμβουλος Ο.Λ. Καβάλας Α.Ε.
Κανδιώ Μαραγκού, Πρόεδρος Δ.Λ.Τ. Σύρου
Μηνάς Παπαδάκης, Δ/νων Σύμβουλος Ο.Λ. Ηρακλείου Α.Ε.
Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος, Αντιπρόεδρος Δ.Λ.Τ. Λέσβου
Κων/νος Χατζηκωνσταντίνου, Δ/νων Σύμβουλος Ο.Λ. Αλεξανδρούπολης Α.Ε.
Ο κ. Άγγελος Καρακώστας ανέλαβε Πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος για πρώτη φορά τον Δεκέμβριο του 2017 και επανεκλέγεται για τρίτη φορά στην ηγεσία της.
Μεγάλη επιχείρηση για την απομάκρυνση του επιβατηγού-τουριστικού πλοίου “SEA FLOWER”, το οποίο ήταν βυθισμένο στον ιστορικό Λιμένα του Φονιά στην Ελευσίνα, πραγματοποιήθηκε μετά από σχετικές ενέργειες του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας ΑΕ, με στόχο την διασφάλιση της ακώλυτης ναυσιπλοΐας και τον ασφαλή ελλιμενισμό σκαφών σε σημεία αρμοδιότητάς του.
Το ξύλινο σκαρί ήταν βυθισμένο ολοσχερώς τα τελευταία χρόνια και παρέμενε στο βυθό για περισσότερο από 10 έτη, παρεμποδίζοντας θέσεις ελλιμενισμού όλο αυτό το χρονικό διάστημα.
Κατά την πολύωρη επιχείρηση απομάκρυνσής του ναυαγίου, που πραγματοποιήθηκε παρουσία στελεχών του Ο.Λ.Ε. ΑΕ, ανασύρθηκαν με ήλεκτρο-υδραυλική αρπαγή(orange peel grab) και με την βοήθεια ειδικά εκπαιδευμένου δύτη τα συντρίμμια του σκάφους, φορτώθηκαν σε ανατρεπόμενο τράκτορα και μεταφέρθηκαν σε ειδικό χώρο ανακύκλωσης αποβλήτων. Στο σημείο των εργασιών τοποθετήθηκε προληπτικά πλωτό αντιρρυπαντικό φράγμα για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και οι εργασίες ολοκληρώθηκαν με καθαρισμό του βυθού.
Το Ε/Γ – Τ/Ρ “SEA FLOWER” (N.Π. 3514) ελλιμενίστηκε στον Φονιά τον Ιανουάριο του 2004, χαρακτηρίστηκε ως ναυάγιο τον Ιούλιο του 2011 όταν και εγκαταλείφθηκε έκτοτε από την πλοιοκτήτρια εταιρεία.
Είναι το 11ο κατά σειρά επικίνδυνο -επιβλαβές πλοίο που απομακρύνθηκε από χώρους δικαιοδοσίας Ο.Λ.Ε. ΑΕ.
Η απρόσκοπτη λειτουργία και ορθή διαχείριση της αγκυροβολίας σκαφών, ιδιαίτερα στον λιμένα του Φονιά, αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα της Διοίκησης του Ο.Λ.Ε. ΑΕ εν όψει της επικείμενης λειτουργίας της Θαλάσσιας Ιεράς Οδού. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της νέας θαλάσσιας γραμμής Πειραιά-Ελευσίνας, όπως αυτός προωθείται σε συνεργασία με τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή της Ελευσίνας 2023-Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, κ. Μιχαήλ Μαρμαρινό, ο λιμένας του Φονιά αποτελεί το ιδανικότερο σημείο όπου θα “δέσει” η αθηναϊκή τριήρης Ολυμπιάς εγκαινιάζοντας την νέα θαλάσσια σύνδεση με την έναρξη των εορταστικών εκδηλώσεων της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας το 2023. Επιπλέον, ο ιστορικός λιμένας του Φονιά βρίσκεται σε πολύ μικρή απόσταση από τον αρχαιολογικό χώρο των Ελευσινίων Μυστηρίων, προσφέροντας στους επιβάτες της Θαλάσσιας Ιεράς Οδού εύκολη πρόσβαση σε σημεία ιστορικού ενδιαφέροντος κατά την επίσκεψή τους στην πόλη της Ελευσίνας
More...
Στην σύσταση εταιρείας με τον διακριτικό τίτλο “ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ Μονοπρόσωπη Ι.Κ.Ε.” προχώρησε ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.) ΑΕ με ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού του Συμβουλίου, για την υλοποίηση της θαλάσσιας διασύνδεσης της Ελευσίνας με τον Πειραιά.
Η ίδρυση της εταιρείας για την Θαλάσσια Ιερά Οδό αφορά την χάραξη μιας νέας θαλάσσιας γραμμής, που θα συνδέει την Ελευσίνα με τον Πειραιά μέσω πλοιαρίων, τα οποία θα εκτελούν ένα ειδικά σχεδιασμένο διαδραστικό πρόγραμμα θαλάσσιας σύνδεσης – περιήγησης – αναψυχής, αναδεικνύοντας τα ιστορικά σημεία της διαδρομής στα νερά όπου έλαβε χώρα η Ναυμαχία της Σαλαμίνας καθώς και τον αρχαιολογικό χώρο όπου τελούνταν τα Ελευσίνια Μυστήρια.
Η νέα γραμμή θα ξεκινά από την πόλη του Πειραιά και θα καταλήγει στην Ελευσίνα, ενώνοντας 7 Δήμους (Πειραιά, Κερατσινίου–Δραπετσώνας, Περάματος, Χαϊδαρίου, Ασπροπύργου, Σαλαμίνας, Ελευσίνας).
Η καινοτόμος δράση υλοποιείται στο πλαίσιο της συνεργασίας του Ο.Λ.Ε. ΑΕ με την Ελευσίνα 2023-Πολιτιστική Πρωτεύουσα σε θέματα πολιτισμού, με στόχο την στήριξη των εκδηλώσεων που θα τελεστούν σε χώρους της χερσαίας ζώνης του λιμένα Ελευσίνας για τους εορτασμούς της ανακήρυξης της πόλης ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2023. Η Θαλάσσια Ιερά Οδός τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και έχει ως απώτερο στόχο την πολιτιστική – τουριστική αναβάθμιση ολόκληρης της περιοχής της Δυτικής Αττικής με την δημιουργία ενός μόνιμου θεσμού πόλου – ανάπτυξης, ο οποίος θα συνεχίσει να λειτουργεί και μετά το 2023 ως ένας μεγάλος πολιτιστικός – τουριστικός προορισμός.
Τα εγκαίνια της Θαλάσσιας Ιεράς Οδού θα πραγματοποιήσει η Αθηναϊκή τριήρης “ΟΛΥΜΠΙΑΣ” σε μία λαμπρή τελετή, που χρονικά σχεδιάζεται να συμπέσει με την έναρξη των εορταστικών εκδηλώσεων της Ελευσίνας -Πολιτιστικής Πρωτεύουσας τον Ιανουάριο του 2023.
Η νεοσυσταθείσα εταιρεία “Θαλάσσια Ιερά Οδός” έχει την μορφή της Μονοπρόσωπης Ιδιωτικής Κεφαλαιουχικής Εταιρείας (Μονοπρόσωπη Ι.Κ.Ε) με έδρα την Ελευσίνα.
Σύμφωνα με το Καταστατικό της, η Εταιρεία μπορεί να συστήσει Επιτροπή στην οποία θα συμμετέχει εκπρόσωπος από την Ελευσίνα 2023-Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και τους Δήμους Ελευσίνας, Πειραιά, Κερατσινίου – Δραπετσώνας, Περάματος, Σαλαμίνας, Χαϊδαρίου και Ασπροπύργου. Διαχειριστής της εταιρείας ορίζεται ο εκάστοτε Διευθύνων Σύμβουλος του Ο.Λ.Ε. ΑΕ ή όποιο άλλο πρόσωπο επιλέξει με απόφασή της η Συνέλευση των εταίρων και δεν θα λαμβάνει καμία αμοιβή. Για την πρώτη εταιρική χρήση η διαχείριση ανατίθεται στον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ο.Λ.Ε. ΑΕ και εμπνευστή της δράσης κ. Απόστολο Καμαρινάκη.
Η “Θαλάσσια Ιερά Οδός” διακρίνεται για την πολύπλευρη δυναμική αξιοποίησης σε θέματα Πολιτισμού, διαμορφώνοντας ένα σύγχρονο τουριστικό–πολιτιστικό προϊόν, το οποίο θα απευθύνεται στους επιβάτες των κρουαζιεροπλοίων που έρχονται στον Πειραιά τους θερινούς μήνες και στους μαθητές των σχολείων κατά τους χειμερινούς μήνες στο πλαίσιο εκπαιδευτικών εκδρομών.
Σημειώνεται ότι ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ έχει ήδη αναπτύξει εποικοδομητική επαφή με τους υπουργούς Τουρισμού κ. Βασίλη Κικίλια και Εθνικής Άμυνας κ. Νικόλαο Παναγιωτόπουλο για την συμμετοχή τους στο εν λόγω εγχείρημα και για την συνεργασία τους στην υλοποίησή του, ενώ προγραμματίζονται σχετικές επαφές και με τις υπουργούς Πολιτισμού κα Λίνα Μενδώνη και Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως. Επίσης, η δράση έχει την στήριξη του Περιφερειάρχη Αττικής κ. Γιώργου Πατούλη, την συνεργασία των Δημάρχων Πειραιώς κ. Γιάννη Μώραλη, Σαλαμίνας κ. Γιώργου Παναγόπουλου, Κερατσινίου-Δραπετσώνας κ. Χρήστου Βρεττάκου, Περάματος κ. Γιάννη Λαγουδάκη, Ασπροπύργου κ. Νικολάου Μελετίου, Χαϊδαρίου κ. Ευάγγελου Ντηνιακού, καθώς και του ΟΛΠ ΑΕ.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΗ Μηνάς Παπαδάκης είχε συνάντηση στην Αθήνα με τον Υπουργό Τουρισμού Βασίλη Κικίλια.
Κατά τη συνάντηση υπήρξε εκτενής συζήτηση για τις προοπτικές της Κρουαζιέρας στα Ελληνικά Λιμάνια, αναφορά στις προβλέψεις για την φετινή τουριστική σεζόν με αύξηση της Κρουαζιέρας στο Ηράκλειο για το 2022 και στην προστιθέμενη αξία που αυτή θα επιφέρει στην τοπική κοινωνία.
Παράλληλα τονίστηκε από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Μηνά Παπαδάκη, η συστηματική δουλειά που γίνεται από τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου και τον τρόπο που χειρίστηκε τα υγειονομικά πρωτόκολλα και αντιμετώπισε τις προκλήσεις της πανδημίας, ενώ τόνισε ότι η έναρξη της κρουαζιέρας από τον Μάρτιο του 2022, σηματοδοτεί την αναβάθμιση του Τουρισμού στον παγκόσμιο χάρτη και ήδη μέσα στον Μάρτιο θα προσεγγίσουν στο λιμάνι του Ηρακλείου τα πρώτα κρουαζιερόπλοια, ενώ την Κυριακή 3 Απριλίου ξεκινάει η πρώτη κρουαζιέρα για το 2022 με home port το Ηράκλειο. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα επίσημα στοιχεία, τόσο οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι του Ηρακλείου, όσο και ο αριθμός των επιβατών τους το 2022 αναμένεται να σημειώσουν αύξηση άνω του 100% σε σχέση με το 2021.
Το Ηράκλειο περιμένει φέτος 240 δρομολόγια κρουαζιέρας, ενώ οι επιβάτες-επισκέπτες υπολογίζεται να ξεπεράσουν τις 240.000, όταν τα αντίστοιχα στοιχεία του 2021 ήταν 118 κρουαζιερόπλοια με σχεδόν 120.000 επιβάτες.
Ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας συνεχάρη τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Μηνά Παπαδάκη και ανέφερε ότι «Το λιμάνι του Ηρακλείου είναι ένας βασικός πυλώνας για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη χώρα. Ο διπλασιασμός κρουαζιερόπλοιων και επιβατών για το 2022 αποτελεί μία ακόμη ψήφο εμπιστοσύνης στην Κρήτη από τους ταξιδιώτες αλλά και τις εταιρείες του κλάδου».
Ιδιαίτερη υπήρξε η δήλωση του Υπουργού Βασίλη Κικίλια ότι θα βρίσκεται δίπλα σε όλες τις προσπάθειες του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου με την υπόσχεση ότι θα είναι παρών στην εκδήλωση που προγραμματίζει ο ΟΛΗ για την έναρξη της σεζόν.
8 Φεβρουαρίου 2022. Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά βρίσκεται στη λίστα με τις πιο Βιώσιμες Εταιρείες στην Ελλάδα για το 2022 σύμφωνα με την ανακοίνωση του Quality Net Foundation για τα Ετήσια Αποτελέσματα Αξιολόγησης των επιχειρηματικών επιδόσεων στη Βιώσιμη Ανάπτυξη με βάση τα κριτήρια ESG. Η ένταξη των επιχειρήσεων στην εν λόγω λίστα, «The most Sustainable Companies in Greece», αποτελεί την ανώτατη διάκριση Βιώσιμης Ανάπτυξης στην Ελλάδα.
Επισημαίνεται, ότι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένος με τη νέα σύγχρονη πραγματικότητα δίνοντας μεγάλη βαρύτητα και έχοντας ήδη εντάξει στη στρατηγική του τα στοιχεία του Περιβάλλοντος, της Κοινωνίας και της Εταιρικής Διακυβέρνησης (ESG), ανταποκρινόμενος στις απαιτήσεις των επενδυτών και των λοιπών ενδιαφερόμενων φορέων.
Ο Πρόεδρος κ.Yu Zenggang, αναφορικά με το θέμα εξέφρασε τη χαρά του και τη βαθιά του ικανοποίηση δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Στον ΟΛΠ πιστεύουμε ακράδαντα ότι η εντυπωσιακή ανάπτυξη του Λιμανιού τα τελευταία χρόνια μπορεί να είναι βιώσιμη μόνο όταν συνδέεται άμεσα με έννοιες πράσινης ανάπτυξης, κοινωνικής ευθύνης, ορθής και δίκαιης διακυβέρνησης και ως εκ τούτου αυτές αποτελούν κορυφαίες στρατηγικές μας προτεραιότητες. Επιδίωξή μας, ωστόσο, είναι η περαιτέρω βελτίωση των επιδόσεών μας όσον αφορά στα πρότυπα ESG με στόχο να διασφαλίσουμε ολοένα μεγαλύτερη ισορροπία μεταξύ περιβαλλοντικής, κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης».
Ευνοϊκές συνθήκες για καλύτερους ναύλους διαφαίνονται στον τομέα της ναυτιλιακής αγοράς και πολλά πλοία, τα οποία παροπλίστηκαν λόγω της πανδημίας και της οικονομικής κρίσης, αναχωρούν από τον κόλπο της Ελευσίνας, που προσφέρεται για ασφαλή αγκυροβολία.
Σημαντική μείωση του αριθμού των παροπλισμένων πλοίων καταγράφει ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.) ΑΕ, κατά τα έτη 2021-2022. Συνολικά αποπαροπλίστηκαν 10 πλοία, που παρέμεναν ελλιμενισμένα σε καθορισμένες θαλάσσιες ζώνες (καραβοστάσια) του Ο.Λ.Ε. ΑΕ για μεγάλο χρονικό διάστημα σε αναμονή ναύλου.
Πρόκειται για 2 δεξαμενόπλοια, 4 ρυμουλκά πλοία, 3 πλοία μεταφοράς οχημάτων (αυτοκινητάδικα) και 1 γεωτρύπανο (offshore drilling unit), τα οποία ναυλώθηκαν και ήδη αναχώρησαν από την περιοχή.
Ο κλειστός κόλπος της Ελευσίνας, λόγω της γεωγραφικής του θέσης, αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες και ασφαλέστερες περιοχές φιλοξενίας πλοίων στον κόσμο ώσπου να ανακάμψει η ναυλαγορά.
Ωστόσο η παρουσία των παροπλισμένων έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις μερίδας της τοπικής κοινωνίας, παρότι δεν πρόκειται για εγκαταλελειμμένα πλοία, καθόσον πληρούν τις απαραίτητες κατά τον νόμο προϋποθέσεις αξιοπλοΐας και συμμορφώνονται πλήρως με τις ισχύουσες διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος.
Όπως διευκρινίζει ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ο.Λ.Ε. ΑΕ κ. Απόστολος Καμαρινάκης “ο Οργανισμός καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε τα παροπλισμένα πλοία που σήμερα ελλιμενίζονται στην Ελευσίνα να είναι σε κατάσταση warm lay up, δηλαδή σε ετοιμότητα να αναχωρήσουν ανά πάσα στιγμή μόλις βρουν ευνοϊκό ναύλο. Αντίθετα, πρόβλημα δημιουργούν τα παλαιά πλοία που έχουν εγκαταλειφθεί στην περιοχή όπου λειτουργούσαν δύο διαλυτήρια και σήμερα έχουν κλείσει, με αποτέλεσμα αυτά τα ξεχασμένα πλοία να μετατρέπονται με το πέρασμα του χρόνου σε επικίνδυνα και επιβλαβή “στιγματίζοντας” επί δεκαετίες τον κόλπο της Ελευσίνας”.